UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud jsem v souvislosti s albem „Everyone Into Position“ mluvil o typickém představiteli britské větve neo-progu, pak je třeba při pohledu na následovníka „Frames“ přibrzdit v jednoznačné kategorizaci a rozšířit luhy a háje, ve kterých současní OCEANSIZE pasou svoje písničky. Svět je veliké zrcadlo, odráží jakýkoli záblesk a vrací údery, které cílené jedním směrem nakonec mohou dopadnout i z úplně nečekaných sfér. A přesně podle této metafory nám najednou trochu překvapivě posílají světelná post-rocková prasátka i OCEANSIZE. Každý svým způsobem reflektujeme na trendy, přijímáme je nebo se proti nim zabejčíme, obdivujeme či opovrhujeme jimi, ať už se k nim ale stavíme jakkoli, jednoznačně ovlivňují naše vnímání hudby. OCEANSIZE se zdají také zasaženi, není však důvod zatracovat ovlivnění, které vede k extrapolaci toho nejlepšího z daných stylů a nabízí exkurzi po trendech formou, která je stejně málo trendová, jako samotní její tvůrci.
Jestliže mnohé progresivitě se dnes vytýká zkostnatělost a emocionální strohost, OCEANSIZE jsou na dobré cestě ukázat směr pryč od samoúčelných exhibicí. Je to za cenu úniku od tradičního pojetí progresivity, která na „Frames“ získává spíše tvar citlivých fůzí, jejichž jednotlivé prvky jsou ve své podstatě buď typickými představiteli některého současného trendu, nebo klasickými postupy, které OCEANSIZE nabízeli i na předchozích dvou albech. Ta hlavní deviza spočívá v přirozeně působícím skloubení do jediného zvukově krystalického celku. Výsledek pak nabývá hned několika podob. Například i blízkosti k projevu takových EXPLOSIONS IN THE SKY, většinou však s progresivnějším nádechem jako od RUSSIAN CIRCLES, na čemž má hlavní podíl nespoutanost bicmena Marka Herona. Tento dojem získáme hned při úvodní skladbě „Commemorative 9/11 T-Shirt“ otvírané zvonivě jednoduchým motivem, který obohacen postupně o hravé bicí, kvákavé kytarové rezonance a v závěru i psychedelicky znějící kytarové riffy dostává podobu rozmáchlé balady. Hned se nám zde zjeví i paralely k TOOL, které sice neční na odiv tak moc jako na „Everyone Into Position“, přesto jsou nepřeslechnutelné. Zcela kontrastním jakoby cíleným singlovým zásahem se jeví skladba „Unfamiliar“, chvílemi evokující britské kytarovky podle vzoru MUSE. OCEANSIZE zde unikají do rádiově příjemnějších poloh, které ze skladby dělají do jisté míry hit, berou jí ale část ze specifické přitažlivosti ostatního materiálu, ve kterém se neztrácí ani progresivní přístup typický pro britskou scénu okolo kapel PORCUPINE TREE a AMPLIFIER. Ten dostává značný prostor například ve skladbě „Trail of Fire“. Ale pokud se na nás OCEANSIZE vrhnou s progresí, pak třeba i s rozdováděnou divokostí „Sleeping Dogs And Dead Lions“, kde jako by nás masakrovalo zběsilé propojení MESHUGGAH s THE MARS VOLTA. Primární polohou alba „Frames“ však je proplouvání po krystalické čistotě jasně znějících tónů, které známe například od RED SPAROWES. V takovém srovnání určitě obstojí kousek „Savant“, samozřejmě za předpokladu, že bychom odbourali vokály, které u OCEANSIZE tvoří jednu z nejhlavnějších složek kráčejících po mnoha výrazových polohách, od jemného šepotu až po ve výškách bloudící silovost.
Velmi zvláštní skladbou je „Only Twin“, kousek, ve kterém podivná (snad trochu RADIOHEAD připomínající) rytmika jako by dusala úplně proti zbytku nástrojů a silný orchestrální prvek jen podporuje psychedeličnost, která nakonec přeroste v jakýsi soundtrack pro film dle románu Julese Verna. Roztahaný začátek „An Old Friend of the Christies“ je další paralelou spojující současné OCEANSIZE s post-rockem, bohužel se zde tento prvek objevuje v nahé a monotónní podobě, která dnes díky značné oposlouchanosti již požírá vlastní post-rockový trend. Zachraňuje to jedině střední část skladby, kde se vše přenáší do hrubě rezonující kakofonie jako vypreparované z post-hardcore scény (asociace se tak zjevují dokonce i s kapelami typu ISIS nebo PELICAN). Jak OCEANSIZE album zahájili, tak ho také zakončují. Závěrečná „The Frame“ nabízí přehledně stavěnou rozvláčnost zaměřenou především na náladové vyznění. Celkově se dá říct, že OCEANSIZE stvořili velmi pestré album, které bere odevšad kousek, aniž by z toho ve výsledku byl nějaký nesystematický galimatyáš. Mnohé skladby považuji za téměř dokonalé hudební kreace, tou pověstnou vadou na kráse tak zůstává hlavně občasné až přílišné upadání do lascivní post-rock uhlazenosti, která sama o sobě již dnes příliš nenadchne. Tento pocit se naštěstí zjevuje jen občasně, snad jen ve chvílích, kdy chtějí OCEANSIZE sobě i posluchačům trochu ulevit od ostatních kreativitou napěchovaných pasáží.
Nadžánrová esence trendových vlivů, extrapolace nejlepších aspektů mnoha stylů, OCEANSIZE ve vrcholné formě.
9 / 10
Mark Heron
- bicí, perkuse
Gambler
- kytara, klávesy
Steven Hodson
- bysová kytara, klávesy, cimbál
Mike Vennart
- vokál, kytara
Steve Durose
- kytara, vokál
hosté:
Paula Simpson
- viola
Justin Lingard
- viola
Semay Wu
- cello
1. Commemorative 9/11 T-Shirt
2. Unfamiliar
3. Trail Of Fire
4. Savant
5. Only Twin
6. An Old Friend Of The Christies
7. Sleeping Dogs And Dead Lions
8. The Frame
Frames (2007)
Everyone Into Position (2005)
Music For Nurses (EP) (2004)
One Day All This Cloud Be Yours (EP) (2003)
Effloresce (2003)
Relapse (EP) (2002)
A Very Still Movement (EP) (2001)
Vydáno: 2007
Vydavatel: SPV
Stopáž: 53:53
Produkce: Chris Sheldon
vobec nesuhlasim s recenziou...nechapem what's this fuzz all about
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.